EAST-WEST

 

Het Hannah-huis presenteert tijdens de maand december 2008 werk van twee kunstenaressen die een brug slaan tussen het Verre Oosten en Europa.

 

Annelies Slabbynck is een Vlaamse kunstenares die werkt met zeer verschillende materialen en technieken. Ze maakt keramiek, textielobjecten en assemblages. Daarin integreert zij culturele elementen uit China. Zij woont en werkt trouwens sedert acht jaar in Shanghai.

Het lichaam, drager van leven tot de dood toe, is een constante in haar werk. Dat lichaam is verbonden met voedsel, eten om voort te bestaan. Maar een maaltijd is ook meer dan een fysisch gebeuren, het is een ritueel dat een groep mensen verbindt.

In Herent presenteert Annelies Slabbynck borden en schalen in keramiek en was. Mifan is een serie rijstkommetjes. Food for the Mind is een opstelling met ovale vormen in wit- en roosbakkende klei, glazuur en was, voorzien van een brain-print. Fortune meal wordt gevormd door 20 borden met Chinese karakters.

 

Haar werk werd reeds tentoongesteld o.m. in het Museum Dr. Guislain (Gent), Studio Ann Jorissen (Mechelen), Abdij Neumunster (Luxemburg), "International Exhibition on Textile Art 'Scythia'" (Kherson - Oekraïene), "Over the Hedge" Verbeke Foundation, de Mijlpaal (Heusden-Zolder) en in het Zendai museum (Shanghai-China).

 

Marina Richter is Russische van oorsprong, maar woont al 20 jaar in Praag. Zij had haar eerste buitenlandse tentoonstelling in Leuven in het Sancta Mariainstituut.

Intussen is zij uitgegroeid tot een van de beste grafici van Oost- en Midden Europa. Aanvankelijk was haar werk sterk beïnvloed door de Europese (Russische, Tsjechische, Vlaamse, Franse) geschiedenis en cultuur. Haar cycli geïnspireerd op King Lear en de Sonnetten van Shakespeare zijn parels van technische kunde en expressie.

Sedert een vijftal jaren is zij zich intens gaan verdiepen in de cultuur van China, Japan en Korea. Zij leerde de talen en bestudeerde de schilder- en beeldhouwkunst. Haar laatste werken zijn dan ook geïnspireerd door het Oosten. Zij heeft vooral oog voor het ritueel en de dramatiek van de personages. Die worden maniëristisch voorgesteld in rituele houdingen of geaccentueerd door Oosterse elementen. Maar de emotionele spanning is voelbaar aanwezig, juist omdat de gevoelens zo gecamoufleerd worden.

Zo open als de jonge Richter was in haar eerste werken, zo gesloten en afstandelijk is ze nu. Elk werk is mythe, metafoor en mysterie. Maar het zijn ook proeven van uiterst gedisciplineerd vakmanschap waarbij de intense samenwerking tussen de grafica en de drukker zorgt voor perfecte kleuren, lijnen en vlakken.

 

Omdat Marina Richter hoofdzakelijk tentoonstelt in Japan en de U.S.A. is deze tentoonstelling een buitenkans voor grafiekliefhebbers. Op de tentoonstelling in het Hannah-huis worden vooral de Oosters geïnspireerde werken getoond. Voor haar andere werken is er een toonmoment tijdens het weekend van 13 en 14 december.

 

 

 

Annelies Slabbynck

Marina Richter