p-09- Onderwijsmogelijkheden voor niet- en slechtzienden in Vlaanderen en Nederland Roderik Erens Jeroen Baldewijns 1. Inleiding De afgelopen jaren waren gekenmerkt door een enorme opmars van de computer in het onderwijs. Daarom was het voor ons interessant om te bekijken welke rol de computer speelt bij het onderwijzen aan en bij het studeren door slechtzienden en blinden in Nederland en Vlaanderen. In dit artikel geven we allereerst een beeld van de situatie in het speciaal onderwijs aan visueel gehandicapte scholieren. Daarnaast bespreken we diverse diensten die ondersteuning bieden aan studenten in hoger onderwijs, beroepsopleidingscentra en produktiecentra voor aangepaste studielectuur. 2. De computer in het speciaal onderwijs aan visueel gehandicapten Zeven scholen in Nederland en vier scholen in Vlaanderen voor speciaal onderwijs hebben gereageerd op een vragenlijst die we hen in het begin van dit schooljaar toestuurden. Met deze vragenlijst hebben we een indruk gekregen van de plaats van de computer en bijhorende hulpmiddelen in de klas. Wat ons opviel is dat de opmars van de computer in het onderwijs zich in Nederland en Vlaanderen in gelijke mate heeft ontwikkeld. Vanzelfsprekend zijn er op dit punt duidelijke verschillen op te merken tussen de ontwikkelingen in het speciaal onderwijs aan enkel visueel gehandicapten en in het speciaal onderwijs aan meervoudig gehandicapten. 2.1. Onderwijs aan enkelvoudig gehandicapte slechtzienden en blinden Op de meeste scholen voor speciaal onderwijs zijn eind jaren tachtig de eerste computers met geavanceerde hulpmiddelen in de klas gekomen. Dit betekende vooral een aanvulling op de bestaande hulpmiddelen zoals TV- loepen en rekenmachines met grote cijfers, die op alle scholen door slechtziende leerlingen gebruikt worden. De blinde leerlingen maken vooral gebruik van brailleschrijfmachines (al dan niet gekoppeld aan de Braildec) en rekenmachines met spraakweergave. Dikteerapparaten en notitietoestellen worden in mindere mate gebruikt. Deze hulpmiddelen zijn eigendom van de school. Enkele leerlingen beschikken daarnaast over een eigen brailleschrijfmachine. Ook de computers en geavanceerde hulpmiddelen zijn eigendom van de school. In hogere klassen van het voortgezet (secundair) onderwijs beschikken sommige blinde leerlingen over een eigen draagbare computer met een 40-cellige leesregel. In Nederland heeft de intrede van de computer in het onderwijs een enorme duw in de rug gekregen door het Comenius project in 1991. In het speciaal onderwijs konden vanuit dit project MS-DOS computers met geavanceerde hulpmiddelen worden aangekocht. Het pakket van geavanceerde hulpmiddelen dat aangeschaft werd omvat 80-cellige leesregels, 40-cellige leesregels (voor draagbare computers), brailleprinters en vergrotingssoftware. In Vlaanderen is door de meeste scholen veeleer gekozen voor spraak. Op alle scholen zijn zowel de Eurovox en/of de Apollo aanwezig. Slechts op twee scholen wordt met brailleleesregels gewerkt en enkel bij ‚‚n school treffen we de Braudi (braille/spraak-combinatie) aan. Op alle scholen staan MS-DOS computers waarop meestal ook MS-Windows is ge‹nstalleerd. Blinde leerlingen werken alleen met programma's onder MS- DOS, slechtziende leerlingen maken soms gebruik van programma's onder MS- Windows. Apple Macintosh computers zijn op enkele scholen aanwezig en worden vooral gebruikt voor visuele stimulatieprogramma's. De tijd die leerlingen aan specifiek computeronderwijs besteden, varieert van ‚‚n tot vier uur per school. Het computeronderwijs legt zich vooral toe op het aanleren van computerterminologie, tekstverwerking, typen op een computer en de bediening van geavanceerde hulpmiddelen. Over het algemeen wordt in het basisonderwijs minder tijd besteed aan het computeronderricht dan in het voortgezet onderwijs. Het basisonderwijs richt zich vooral op het spelenderwijs omgaan met de computer. Meestal werken de leerlingen buiten de computerlessen ook op de computer. Ze spelen spelletjes, werken notities uit, maken opdrachten of oefenen met educatieve software. Ook in andere lessen wordt de computer gebruikt. In het basisonderwijs is dit vooral het geval bij taal en rekenen. In het voortgezet onderwijs maken de leerlingen oefeningen en aantekeningen op de computer bij o.a. taalvakken, aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. In Vlaanderen wordt ook in de wiskunde- en natuurkundelessen gebruik gemaakt van de computer. In Nederland wordt voor het decoderen van wiskunde vaak gebruik gemaakt van de Braildec. Op alle scholen wordt uitgebreid les gegeven in WordPerfect 5.1. Databank- en en rekenbladprogramma's komen veel minder aan bod. Het is opvallend dat woordenboeken op CD-ROM of diskette slechts op een klein aantal scholen worden gebruikt, terwijl dit soort woordenboeken toch grote voordelen biedt boven het zoeken in gebrailleerde of grootdruk exemplaren. Op de meeste scholen zijn educatieve software en visuele stimulatieprogramma's ruim voorhanden. In Nederland werken ook leerlingen met informatieve software zoals de NS-Reisplanner (elektronisch spoorboekje). Er is een grote behoefte aan educatieve software die speciaal ontwikkeld is voor slechtziende en blinde leerlingen. In Vlaanderen wordt deze educatieve software vaak door de scholen zelf ontwikkeld. Een voorbeeld is het programma "Woluread", een programma dat brailleleesvaardigheid traint. In Nederland wordt de ontwikkeling van speciale software gestuurd vanuit het Convig (Computer Overleg Nederland voor VIsueel Gehandicapten), waarin vertegenwoordigers zitten van alle scholen voor speciaal onderwijs aan visueel gehandicapten. Deze ontwikkelingen worden samen met de firma Andersen Consulting/ECC uitgewerkt. Hieruit zijn de Braille Tutorial en een programma voor visuele stimulatie ontstaan (zie artikel "Twee nieuwe computerprogramma's voor visueel gehandicapte leerlingen" in dit nummer). Enkele scholen hebben een CD-ROM-speler in de klas. Deze wordt nog niet zo veel gebruikt door de leerlingen. Bij slechts ‚‚n school is er een redelijke collectie van CD-ROM-schijfjes (woordenboek, encyclopedie‰n, de CD-foongids, een anatomisch naslagwerk en enkele shareware CD's). Een algemene vaststelling is dat de meeste scholen zo goed mogelijk trachten bij te blijven in nieuwe versies van de gebruikte software. Een belangrijke voorwaarde hierbij is echter dat de huidige geavanceerde hulpmiddelen compatibel moeten zijn met deze nieuwe versies. Wanneer dit niet het geval is, wordt meestal met een oudere versie van de software verder gewerkt. Ontwikkelingen van MS-Windows-toepassingen worden door de scholen op de voet gevolgd. Er wordt echter nog geen onderricht gegeven in het werken met MS-Windows. Op alle Nederlandse scholen zijn OCR-systemen aanwezig. Deze apparatuur kan door de leerlingen gebruikt worden. In de praktijk doen zij dit echter maar weinig en het zijn hoofdzakelijk de leerkrachten die de scanner gebruiken voor het aanmaken van brailleteksten. In Vlaanderen is op slechts ‚‚n school een OCR-systeem aanwezig dat enkel gebruikt wordt voor de produktie van braille. Aangepast onderwijsmateriaal (cursussen, studieboeken, literatuur,...) in braille of grootletterdruk wordt voor het grootste deel door produktiecentra aangeleverd. Ander materiaal in braille of grootdruk (zoals taken, toetsen,...) wordt door de scholen zelf aangemaakt. Al de scholen beschikken over een brailleprinter om brailleteksten aan te maken. Grootdruk wordt meestal gemaakt met behulp van een laserprinter en/of kopieermachine. Taktiel grafisch materiaal wordt in Nederland meestal aangeschaft via de Stichting HBS. Eenvoudige tekeningen en wiskundige figuren worden veel zelf gemaakt met zwelpapier. In Vlaanderen wordt bijna al het taktiel grafisch materiaal door de scholen zelf aangemaakt met zwelpapier of thermoform. Zowel in Vlaanderen als in Nederland proberen de leerkrachten zo goed mogelijk de ontwikkelingen op computergebied te volgen. Dit vergt behoorlijk wat tijd en helaas wordt daar meestal geen rekening mee gehouden in het lesprogramma. Daarom wordt het belang van een goed landelijk overleg door alle scholen onderstreept. Op die manier kan men elkaar op de hoogte houden van nieuwe interessante ontwikkelingen voor het onderwijs aan visueel gehandicapten. Wil de computer verder ge‹ntegreerd worden in het onderwijs, dan is het noodzakelijk dat naast de leraren van computervakken ook de andere leraren een basiskennis van de computer bezitten. Hier ontbreekt het soms aan en er is een duidelijke noodzaak aan opleiding en bijscholing in deze richting. 2.2. Onderwijs aan meervoudig gehandicapte slechtzienden en blinden In het onderwijs aan meervoudig gehandicapte kinderen begint de computer langzaamaan een plaats te krijgen. Hier moet wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen niet- en slechtziende leerlingen. Het aanleren van braille en het leren werken met een brailleleesregel is voor meervoudig gehandicapte blinde leerlingen moeilijk en tijdrovend. Het is hierdoor slechts voor weinigen weggelegd. De computer wordt daarom hoofdzakelijk gebruikt bij het onderwijs aan meervoudig gehandicapte slechtziende kinderen. De andere hulpmiddelen die in de klas gebruikt worden zijn identiek aan de reeds eerder opgesomde hulpmiddelen. Ook hier treffen we TV-loepen, brailleschrijfmachines en aangepaste rekenmachines aan. De computer deed over het algemeen pas rond 1990 zijn intrede in het onderwijs aan meervoudig gehandicapte kinderen. Het betreft hier voornamelijk Apple Macintosh en MS-DOS computers waarop MS-Windows wordt gedraaid. Het bedienen van het toetsenbord is vaak problematisch. Daarom leren scholieren de computer bedienen met een muis, een aangepast toetsenbord of met schakelaars. Grafische User Interfaces zoals System 7 (Macintosh) en MS-Windows zijn eenvoudig te bedienen met de muis. Daarom werken slechtziende leerlingen vooral met software die draait op deze systemen. Het is afhankelijk van de handicaps hoeveel tijd leerlingen besteden aan computeronderwijs. Dit is dus zeer wisselend en varieert van ongeveer een half tot twee uur per week. In Nederland worden alleen vergrotingsprogramma's of grote beeldschermen gebruikt als computeraanpassing. In Vlaanderen wordt daarnaast ook met spraakondersteuning gewerkt. De software die gebruikt wordt moet een zeer lage drempel hebben, eenvoudig en eenduidig in bediening zijn en moet visueel aantrekkelijk zijn. Er wordt vooral gebruik gemaakt van MS-Windows tekstverwerkers, programma's voor visuele stimulatie en eenvoudige educatieve software voor taal en rekenen. De tekstverwerkers worden vooral gebruikt voor leesoefeningen. Alleen aan de leerlingen die het typen beheersen wordt een minieme opleiding tekstverwerking gegeven. De meeste scholen produceren veel onderwijskundig materiaal in grootdruk en in mindere mate in braille. Grootdruk wordt gemaakt met behulp van een kopieermachine. Bij de aanmaak van braille wordt enkel gebruik gemaakt van een brailledrukker, geen van de scholen beschikt hiervoor over een OCR- systeem. De aanmaak van studieboeken en ontspanningsliteratuur wordt uitbesteed aan produktiecentra van aangepaste leesvormen. Taktiel grafisch materiaal wordt zowel extern als door de scholen zelf gemaakt met behulp van zwelpapier. Om de ontwikkelingen op computergebied zo goed mogelijk te volgen, hebben de begeleiders in het onderwijs aan meervoudig gehandicapte leerlingen behoefte aan regelmatig onderling overleg waarin ze idee‰n en tips kunnen uitwisselen. Meestal is hiervoor echter weinig tijd gereserveerd in het onderwijsprogramma. 3. Diensten voor begeleiding van studenten Om u een overzicht te kunnen geven van de in Vlaanderen en Nederland bestaande dienstverlenende organisaties voor studenten in het hoger onderwijs, gingen wij ons licht opsteken bij deze diensten. 3.1. K.U.Leuven-Werkgroep Gehandicapte Studenten De Werkgroep Gehandicapte Studenten aan de Katholieke Universiteit van Leuven werd opgericht in 1973 en heeft als voornaamste doelstellingen een zo volledig mogelijke integratie te bieden aan gehandicapte en chronisch zieke studenten aan de K.U.Leuven en voor deze doelgroep een drempelverlaging tot het hoger onderwijs tot stand te brengen. De Werkgroep Gehandicapte Studenten neemt ook aktief deel aan tal van nationale en internationale initiatieven zoals: VLIR werkgroep Gehandicapten en Studie, Werkgroep Ge‹ntegreerd Hoger Onderwijs, Helios II, Fedora-Handi (F‚d‚ration Europ‚enne d'Orientation Acad‚mique),... De directe hulpverlening richt zich uitsluitend tot studenten van de K.U.Leuven. Het aantal gehandicapte studenten aan deze universiteit ligt vrij hoog: naast 20 visueel gehandicapten telt de K.U.Leuven nog 71 studenten met een andere handicap. Als we het over 'populaire richtingen' hebben, stellen we vast dat slechtzienden zowat in alle studierichtingen terug te vinden zijn, terwijl dit bij niet-ziende studenten niet het geval is. Zij hebben doorgaans te weinig wiskundige basiskennis om voor studies met mathematische implicaties te kiezen. We vinden ze wel terug in de studierichtingen rechten, pedagogische wetenschappen en godsdienstwetenschappen. Veel gebruikte hulpmiddelen aan de K.U.Leuven zijn: de loep-bril, de TV- loep en vergrotingssystemen voor slechtziende studenten en het notitietoestel, de PC, de brailleleesregel en de brailledrukker voor niet- ziende studenten. Om aan aangepaste cursussen te komen ondervinden de studenten soms problemen: zwartschriftcursussen naar braille laten omzetten vraagt te lange wachttijden en voor het gebruik van cursussen onder de vorm van computerbestanden zijn er nog steeds problemen met de auteursrechten en met het gebrek aan standaardisatie. Men hoopt dat de ontwikkeling van boeken in het SGML-formaat hier een oplossing zal brengen. Het gebruik van boeken op audiocassette en grootschriftboeken (vergrote fotokopie‰n) schept geen problemen. Adres van de Werkgroep Gehandicapte Studenten: Romero-huis Blijde Inkomstraat 32 3000 Leuven Tel.: 016/28.63.78 Fax: 016/28.63.79 3.2. VUBIG - Vrije Universiteit Brussel Vubig werd aan de Vrije Universiteit Brussel opgestart in 1987. Oorspronkelijk was het project beperkt tot universitair onderwijs voor visueel gehandicapte studenten. In 1988 werd de werking uitgebreid naar studenten met een andere handicap (auditief, motorisch, spraak,...) of met een chronische ziekte. De voornaamste doelstelling van Vubig: een student met een handicap moet dezelfde kansen krijgen als andere studenten om een universitaire studie aan te vatten en te voltooien. Concreet uit zich dat in het toegankelijk maken van de infrastruktuur en het aanbieden van een aangepaste begeleiding. De dagelijkse begeleiding richt zich enkel tot VUB-studenten met een handicap. Aan deze universiteit doen ongeveer 20 studenten een beroep op deze dienst, zes van hen hebben een visuele handicap. Er valt geen duidelijke lijn te trekken in de studierichtingen die door de visueel gehandicapte studenten aan de VUB worden gevolgd. De studenten worden aangespoord om een keuze te maken op basis van interesse, toekomstmogelijkheden en de haalbaarheid m.b.t. de handicap. Veel gebruikte hulpmiddelen aan de VUB zijn: kijkers, leesloepen, vergrotingssystemen en laserprinters voor slechtziende studenten en cassetterecorders, brailleleesregels en brailledrukkers voor niet-ziende studenten. Voor de voorziening van aangepaste cursussen beschikt VUBIG zelf over beperkte brailleproduktiemogelijkheden en worden er ook zelf vergrote fotokopie‰n aangemaakt. Voor het overige doen de studenten een beroep op de bestaande produktiecentra voor de aanmaak van braille- en grootschriftcursussen. Adres van Vubig: Pleinlaan 2 1050 Brussel Tel.: 02/629.24.56 Fax: 02/629.36.28 3.3. Begeleiding Studenten met een Handicap - Gent De v.z.w. Begeleiding Studenten met een Handicap werd in 1991 opgericht. De dienstverlening aan gehandicapte studenten wordt echter al sinds 1987 aangeboden. Deze vereniging heeft tot doel in te staan voor de begeleiding en het informeren van personen met een handicap (motorisch, visueel, auditief,...) betreffende verder studeren in het hoger onderwijs. Als bijkomende doelstelling wil ze ook informatie verschaffen over de inschakeling in het arbeidsproces. De samenwerking met twee andere diensten, de Vakgroep Orthopedagogiek en het Low Vision Centrum van het UZG, breidt deze dienstverlening nog voor een stuk uit. "Begeleiding Studenten met een Handicap" richt zich zowel tot studenten aan de universiteit van Gent als studenten uit het HOBU (Hoger Onderwijs Buiten de Universiteit) in Oost-Vlaanderen. Aan de universiteit van Gent doen 28 studenten een beroep op deze dienst, vijf van hen hebben een visuele handicap. In het HOBU doen 20 studenten een beroep op deze dienst, acht van hen hebben een visuele handicap. Bij de visueel gehandicapte studenten aan de universiteit van Gent is de studierichting rechten zeer populair. Zowel aan de universiteit als in het HOBU is kinesitherapie een veel gevolgde richting. In het HOBU scoort de richting maatschappelijk werk goed. Als hulpmiddelen worden door slechtziende studenten loepen, TV-loepen en vergrotingsprogramma's gebruikt. Niet-ziende studenten maken vooral gebruik van een notitietoestel, een brailleleesregel, een brailledrukker, een brailleschrijfmachine of een OCR-systeem. Op het vlak van aangepaste cursussen maken de niet-ziende studenten gebruik van de diensten van een brailleproduktiecentrum. Slechtziende studenten gebruiken gewone cursussen (m.b.v. leesloep of TV-loep) of grootschriftcursussen waarvoor ze beroep doen op een produktiecentrum of een fotokopieerdienst. Adres van Begeleiding Studenten met een Handicap: Jozef Guislainstraat 47/49 9000 Gent Tel.: 09/264.64.67 Fax: 09/264.64.91 3.4. De Stichting 'Handicap en Studie' in Nederland In tegenstelling tot Vlaanderen, waar elke universiteit zijn eigen begeleidingsdienst heeft, biedt in Nederland de landelijke Stichting Handicap en Studie ondersteuning aan studerenden met een lichamelijke (motorisch, visueel,...) handicap binnen het hoger onderwijs, of diegenen die zich hierop voorbereiden. Concreet gaat het hier om het geven van informatie en advies aan zowel studerenden als dienstverleners binnen onderwijsinstellingen en eventueel om studiebegeleiding. De instelling werd opgericht in 1944 en richt zich sinds 1964 specifiek op gehandicapte studenten. Visueel gehandicapte studenten kiezen meestal voor rechten, sociale wetenschappen, sociale academie, taalwetenschappen, pedagogiek of psychologie. Enkele studenten volgen economische studies. De hulpmiddelen die de studenten gebruiken omvatten het hele scala van mogelijkheden: cassetteapparatuur, dikteerapparaten, handloepen, TV-loepen, braillenotitietoestellen en aangepaste computers. Voor het belangrijkste deel krijgen de studenten het studiemateriaal via de Studie- en Vakbibliotheek (zie punt 5.1.). De snelheid waarmee de aangepaste drukvorm geleverd wordt, verschilt nogal en is afhankelijk van het tijdstip van aanlevering, de complexiteit en de omvang van de om te zetten lektuur. Extra leermateriaal wordt vaak door de onderwijsinstelling op diskette geleverd. Daarnaast wordt gesproken lesmateriaal nogal eens door vrijwilligers ingesproken. Bij universiteiten en andere instellingen voor hoger onderwijs is meestal ‚‚n van de decanen belast met de problemen van gehandicapte studenten. Bij sommige onderwijsinstellingen houdt dit een intensieve begeleiding in, waarbij de Stichting Handicap en Studie de nodige ondersteuning kan bieden. Adres van de 'Stichting Handicap en Studie': Willem Barentszstraat 5 3572 PA Utrecht Tel.: 030 718021 Fax: 030 721628 4. Diensten voor beroepsopleiding In dit luik behandelen we de specifieke beroepsopleidingen voor visueel gehandicapten. 4.1. Beroepsopleiding voor visueel gehandicapten in Vlaanderen In Vlaanderen zijn er een drietal dergelijke opleidingscentra actief. Slechts bij ‚‚n (De Brailleliga) van deze drie organisaties kunnen naast slechtzienden ook niet-ziende personen terecht. We geven een overzicht. * Het Centrum voor beroepsopleiding van de Brailleliga biedt bedrijfsgerichte beroepsopleidingen voor niet- en slechtzienden aan. Volgende opleidingen kunnen gevolgd worden: Dactylo, Informatica/Bureautica, Telemarketing en Telefonie. Elk van deze dagopleidingen duurt twee jaar. Ook een gepersonaliseerde cursus is mogelijk: als iemand bijvoorbeeld enkel de tekstverwerker WordPerfect wil aanleren kan hij hierover een goed afgelijnde cursus volgen. Cursussen voor het aanleren van braille worden eveneens aangeboden. Adres van de Brailleliga: Centrum voor beroepsopleiding Engelandstraat 57 1060 Brussel Tel.: 02/533.32.11 Fax: 02/537.64.26 * Het Goci (Gespecialiseerd OpleidingsCentrum Informatica) geeft bedrijfsgerichte informaticaopleidingen voor personen met een handicap. Het Goci staat open voor slechtzienden, maar beschikt niet over de nodige infrastructuur om opleidingen voor niet-zienden te verzorgen. Dit centrum biedt de volgende dagopleidingen aan: programmeur, programmeur-analyst, systeemprogrammeur en CAD-tekenaar. Naast de eigenlijke opleiding binnen het centrum is er tevens een stage in een gastbedrijf voorzien. De duur van elk van deze opleidingen bedraagt twee jaar. Adres van het Goci: Nieuwrodesesteenweg 52 3200 Aarschot Tel.: 016/57.05.60 Fax: 016/56.24.78 * Protheus verzorgt bedrijfsgerichte beroepsopleidingen voor mensen met een fysische handicap. Protheus staat open voor slechtzienden, maar beschikt niet over de nodige infrastructuur om opleidingen voor niet-zienden te verzorgen. Dit centrum biedt de volgende dagopleidingen aan: DeskTop Publishing (duurtijd: 20 weken) en Administratief Bediende (duurtijd: 1.500 uur, afgesloten door een stage). Van deze laatste opleiding bestaat een variant: de afstandsopleiding Administratief Bediende, waarbij de cursist de cursus thuis volgt. Adres van Protheus: Voorstraat 51 8500 Kortrijk Tel.: 056/23.52.70 Fax: 056/22.75.67 4.2. Vakopleidingen Sonneheerdt in Nederland In begin van de jaren '70 werd de arbeidsmarkt voor blinden en slechtzienden geanalyseerd en slechts drie procent van de beroepen bleek nog toegankelijk voor hen. Bij Sonneheerdt werden daarom nieuwe opleidingen gestart om de arbeidsmogelijkheden te vergroten. Bij een groot aantal opleidingen (vb.: informatica, administratieve technieken, grafische technieken en elektrotechniek) hebben de computer en bijhorende hulpmiddelen hun weg gevonden. Daarnaast worden er kortdurende cursussen (zoals: telemarketing, telefonie, informaticapakketten en apparatuurtrainingen) verzorgd waarin de computer centraal staat. Alle mogelijke hulpmiddelen zijn op Sonneheerdt aanwezig en de student volgt een opleiding met het voor hem/haar meest adequate hulpmiddel. Voorafgaand aan de opleiding wordt nagegaan welke opleiding het meest aansluit bij de interesse en mogelijkheden van de student en wordt het meest adequate hulpmiddel geadviseerd. Momenteel zijn er rond de 85 cursisten waarvan het grootste deel de vakopleiding administratieve technieken volgt. Deze opleiding wordt zowel door blinde als slechtziende studenten gevolgd. Een opleiding als grafische technieken of elektrotechniek is omwille van de gebruikte programmatuur alleen toegankelijk voor slechtziende studenten. Naast de vakopleidingen doet Sonneheerdt ook aan arbeidsbemiddeling. Van deze dienst kan iedere visueel gehandicapte gebruik maken. Adres van Vakopleidingen/Arbeidsbemiddeling Sonneheerdt: Putterweg 140 Postbus 14 3850 AA Ermelo Tel.: 03417 60004 Fax: 03417 60064 5. Diensten voor lektuurvoorziening Er rest ons nog ‚‚n zeer belangrijk aspect waarmee we dit artikel willen vervolledigen. Het bestaan van bovengenoemde scholen en diensten is uiteraard erg nuttig. De laatste schakel is echter minstens even belangrijk: in het volgende overzicht geven we een overzicht van de produktiecentra van aangepaste cursussen en studieliteratuur. 5.1. Studie- en Vakbibliotheek (SVB) De SVB produceert leer- en studiemateriaal in aangepaste vorm (gesproken, braille, grootletterdruk of op diskette) voor visueel en anderszins gehandicapten. De dienstverlening richt zich tot leerlingen van de basisschool en tot studenten in het wetenschappelijk onderwijs. Daarnaast wordt materiaal geproduceerd voor vakbeoefenaars. In 1993 heeft de SVB voor ongeveer 1.500 gebruikers gewerkt. Ongeveer een kwart van de produktie betreft studiemateriaal voor het basis- en voortgezet onderwijs. Voor het hoger onderwijs (HBO en WO), heeft de SVB studiemateriaal omgezet voor een 170-tal visueel gehandicapte studenten. Dit betreft hoofdzakelijk materiaal voor de studierichtingen rechten en sociale wetenschappen, en daarnaast ook voor de richtingen theologie en taalwetenschappen. De verschillende drukvormen worden in ongeveer dezelfde hoeveelheden geleverd. Twee drukvormen worden nog steeds zonder behulp van de computer geproduceerd: vergroting van studiemateriaal gebeurt met een kopieermachine en boeken op cassette worden ingesproken. De produktie van de andere drukvormen is geautomatiseerd. Sinds '93 worden boeken op diskette geproduceerd. De bestanden worden geleverd in het tekstverwerkingsformaat dat door de cli‰nt wordt gebruikt. Gezien de diversiteit aan formaten is de produktie van digitaal studiemateriaal bijna net zo tijdrovend en arbeidsintensief als de produktie van braille. Bovendien vragen veel gebruikers naast de digitale versie om een braille-exemplaar. Een mogelijke nieuwe drukvorm is de produktie van grootletterdruk. Momenteel wordt door de SVB onderzocht aan welke eisen grootletterdruk voor slechtzienden moet voldoen. Zeker is dat deze drukvorm meer mogelijkheden biedt (lettertype, lettergrootte, pagina-opmaak,...) dan de vergroting met behulp van een kopieermachine. De meeste diensten van de SVB aan visueel gehandicapten zijn gratis. Adres van de Studie- en Vakbibliotheek: Molenpad 2 1016 GM Amsterdam Tel.: 020 6266465 Fax: 020 6208459 5.2. AV Service Binnenstad De AV (Audio Visuele) Service Binnenstad voorziet in aangepast studiemateriaal voor gehandicapte studenten aan de UvA (Universiteit van Amsterdam). Deze dienst bestaat sinds 1988. Ieder jaar wordt er voor ongeveer 10 visueel gehandicapte studenten studiemateriaal omgezet naar braille en WordPerfect 5.1 bestanden. Men maakt bij de produktie van deze leesvormen gebruik van een scanner met OCR-software. Er wordt vooral studiemateriaal omgezet voor visueel gehandicapte studenten in de studierichtingen rechten en geschiedenis. Adres van AV Service Binnenstad: Turfdraagsterpad 15 1012 XT Amsterdam Tel.: 020 5253272 Fax: 020 5253276 5.3. Centra voor de produktie van studieliteratuur in Vlaanderen In Vlaanderen kan een slecht- of niet-ziende student terecht bij de volgende produktiecentra voor het omzetten van cursussen en ander studiemateriaal naar een voor hen toegankelijke leesvorm: * Atelier Helen Keller: Dit produktiecentrum maakt aangepaste studielektuur voor leerlingen en studenten. Cursussen en boeken kunnen omgezet worden naar braille (met inbegrip van wiskundebraille), grootschrift, gesproken vorm (op audiocassette) of digitale vorm (computerbestanden op diskette). De grootdruk wordt op maat gemaakt, dit wil zeggen dat de student zelf het lettertype, de lettergrootte, lijnspati‰rering, letterspati‰rering, enz. bepaalt. Verder levert dit centrum ook taktiele of vergrote tekeningen voor onderwijsdoeleinden. Adres van Atelier Helen Keller: C. Van Malderenstraat 33 1731 Zellik Tel.: 02/466.94.40 Fax: 02/466.92.86 * Brailleproduktiecentrum Leuven: Dit produktiecentrum maakt aangepaste studielektuur voor leerlingen en studenten. Cursussen en boeken kunnen omgezet worden naar brailleschrift (met inbegrip van muziek- en wiskundebraille) of naar digitale vorm (computerbestanden op diskette). Adres van het Brailleproduktiecentrum Leuven: UZ Sint-Rafael Kapucijnenvoer 33 3000 Leuven Tel.: 016/33.72.46 - Fax: 016/33.23.67 Meer inlichtingen over de organisaties die in dit artikel beproken werden kan u bij de desbetreffende organisaties of op de redactie van Infovisie Magazine bekomen.