p-30- Twee nieuwe computerprogramma's voor visueel gehandicapte leerlingen Ria Zwart Onlangs zijn twee programma's voor visueel gehandicapte leerlingen op de markt verschenen: Braille Tutorial en Kijkdoos. Beide programma's zijn in het kader van het PRINT SO project II door Andersen Consulting-ECC ontworpen. De ontwikkeling van deze programma's zijn in nauwe samenwerking met de doelgroep tot stand gekomen. Hieronder wordt een korte beschrijving gegeven van beide programma's. 1. Braille Tutorial De Braille Tutorial is bedoeld voor blinde leerlingen van het speciaal basis- en voortgezet onderwijs. Het gaat hier zowel om leerlingen die al blind zijn voordat zij leren lezen en om leerlingen die op latere leeftijd blind zijn geworden. Doelstelling van de Braille Tutorial is dat de leerlingen kunnen zich oefenen met het lezen en schrijven van braille: de kleine letters in zespunts braille en de hoofdletters, cijfers en leestekens in achtpunts braille. De Braille Tutorial bevat een groot aantal oefeningen zoals: - Letter intypen/woord intypen: de leerling krijgt een letter of woord aangeboden in spraak, braille of beide en hij moet dit woord vervolgens brailleren. - Synthese-oefening: de leerling krijgt een woord in letters (vb.: b-oo-m) in spraak of in braille aangeboden en hij moet dit woord vervolgens brailleren. - Brailleflitswoorden: een woord wordt gedurende een bepaalde (in te stellen) tijd getoond op de brailleleesregel. Van zodra het woord verdwenen is, moet de leerling het woord brailleren. - Gelijke en verschillende letters/woorden zoeken: gelijke of verschillende woorden en letters moeten aangewezen worden in een rij letters of woorden. - Woorden vormen: de leerling moet, uitgaande van een willekeurige reeks letters, een woord vormen of de letters in alfabetische volgorde zetten. - Antipoets-oefening: een woord wordt letter voor letter op ‚‚n cel van de brailleleesregel getoond (eventueel ondersteund door spraak). De leerling moet dit woord vervolgens brailleren. In deze oefeningen worden de letters, woorden en zinnen die op het scherm staan, uitgesproken door middel van een tekst-naar-spraak systeem. Op deze manier worden ook de antwoorden van de leerling uitgesproken, zodat die precies weet wanneer er iets fout ingetypt wordt. Naast de bijgeleverde oefeningen, is het mogelijk om als leerkracht zelf oefeningen te maken. 2. Kijkdoos Kijkdoos is bedoeld voor 6 tot 15-jarige slechtziende leerlingen uit het speciaal onderwijs. Het programma is niet bedoeld voor kinderen met een zeer kleine restvisus. Met behulp van Kijkdoos kunnen leerlingen oefenen in het verbeteren van de visuele functie en de detailwaarneming. Kijkdoos bevat een groot aantal oefeningen die onder te verdelen zijn in vijf soorten: - Wisselend fixeren: er wordt een figuur getoond op het scherm die de leerling moet opzoeken en aanwijzen. Wisselend fixeren is een elementaire vaardigheid die van belang is voor een adequate kijkstrategie. - Figuren aanwijzen: er wordt een figuur getoond, waarbij van de leerling wordt gevraagd uit een groep van diverse figuren dezelfde of de bijhorende figuur aan te wijzen. Het doel van deze oefening is dat de leerling een onderscheid leert maken tussen verschillende figuren. - Matchen van figuren: de leerling moet dezelfde of bij elkaar horende figuren bij elkaar zoeken en zetten. Ook bij deze oefening is het doel dat de leerling een onderscheid leert maken tussen verschillende figuren. - Oefeningen met lijnfiguren: in een lijnfiguur die als achtergrond fungeert moet de leerling andere figuren zoeken. Bijvoorbeeld: appels en peren zijn 'verstopt' in een boom en moeten aangewezen worden door de leerling. - Flitsoefeningen: de leerling krijgt achtereenvolgens een aantal beelden aangeboden, waarvan hij de volgorde moet onthouden. Achteraf moet hij de beelden terug in de juiste volgorde zetten. Het doel van deze oefeningen is de waarnemingssnelheid, de interpretatiesnelheid en het visueel geheugen te trainen. Bij al deze oefeningen zijn verschillende variabelen in te stellen die invloed hebben op het visueel functioneren van de leerlingen. De variabelen zijn onder meer: achtergrondkleur, kleur van de figuren, aantal figuren, positie van de figuren op het scherm en grootte van de figuren. De figuren die getoond worden in een oefening kunnen gekozen worden. Als een leerling bijvoorbeeld problemen heeft met het herkennen van details binnen een figuur, kunnen figuren gekozen worden die voldoen aan dit kenmerk (bijvoorbeeld wekkers die elk een andere tijd aangeven), zodat hier specifiek mee geoefend kan worden. Het gebruik van al deze variabelen maakt het mogelijk om de oefeningen aan te laten sluiten op de specifieke behoeften van de leerling. Alle opdrachten en feedback worden door middel van een geluidskaart uitgesproken. 3. Tot slot Tijdens de studiedag "Visueel gehandicapten" die op 12 oktober jongstleden in Nederland georganiseerd werd, hebben de leerkrachten van de scholen voor visueel gehandicapten de gelegenheid gekregen om met de programma's te oefenen. De programma's zijn entousiast ontvangen en wij hopen dan ook dat de scholen beide programma's intensief gaan gebruiken. Want hier is het uiteraard om begonnen: dat vanuit het PRINT SO project II goede computerprogramma's ontwikkeld worden waar de visueel gehandicapte leerlingen iets aan hebben ! Voor meer inlichtingen over de programma's "Braille Tutorial" of "Kijkdoos" kan u terecht bij: Andersen Consulting-ECC Postbus 3881 NL-7500 DW Enschede Tel.: +(31) 53 333 367