@@103e026.txt -p26- Zeg nooit zomaar "PC" tegen een "multimediacomputer"! Jeroen Baldewijns Zoals u in de vergelijkende test reeds kon lezen zijn er twee elementen vereist om de gegevens op het computerscherm via spraak toegankelijk te maken: een spraaksynthesizer en een aanstuurprogramma dat de nodige informatie naar de synthesizer doorstuurt. Tegenwoordig kan men echter geen nieuwe PC meer kopen of het predikaat "MultiMedia" kleeft erop. Dergelijke computers zijn steevast uitgerust met een geluidskaart en een CD-ROM-speler. De vraag werpt zich hierdoor steeds meer op of zo'n geluidskaart de taak van een spraaksynthesizer niet kan overnemen. Technisch gesproken moet dit inderdaad kunnen, op voorwaarde dat de geluidskaart hierbij geholpen wordt door een spraaksyntheseprogramma. 1. Verschilpunten Om de tekst van een computerscherm om te zetten naar spraak zijn de volgende stappen nodig: -De tekstgegevens moeten uit de beeldscherminhoud gehaald worden. -Deze gegevens moeten omgezet worden naar spraak, dit genereren van spraak noemen we "synthetiseren". -De spraak moet vervolgens hoorbaar weergegeven worden. Bij een conventioneel systeem zorgt het aanstuurprogramma ervoor dat de tekst van het beeldscherm doorgestuurd wordt naar de spraaksynthesizer. Het is vervolgens deze synthesizer die er verantwoordelijk voor is de kunstmatige spraak te genereren en hoorbaar weer te geven. De geluidskaart van een multimedia PC werkt op een totaal andere basis. Het enige wat zo'n kaart kan, is geluid weergeven dat reeds in digitale vorm bestaat, bijvoorbeeld muziek of gesproken tekst die op een CD-ROM schijfje staan. Met andere woorden, een geluidskaart is niet bij machte het geluid zelf te synthetiseren, maar is enkel in staat het hoorbaar weer te geven via luidsprekers en/of een hoofdtelefoon. De taak van de software zal dus veel omvangrijker zijn dan die van het programma bij een spraaksynthesizer. Het programma zal immers eerst op basis van de tekst op het scherm spraak moeten synthetiseren en die vervolgens naar de geluidskaart sturen. Om een lang verhaal kort te maken: bij gebruik van een spraaksynthesizer zal de synthesizer de spraak genereren, terwijl bij gebruik van een geluidskaart de programmatuur deze taak toebedeeld krijgt. 2. Producten Aangezien een geluidskaart tegenwoordig tot de standaard PC-apparatuur behoort, ligt het voor de hand dat fabrikanten van spraaksystemen voor blinden en slechtzienden deze voorziening in de toekomst gaan benutten. De volgende producten worden hier en daar reeds te koop aangeboden. -ProTalk 32 is een GUI-toegangsprogramma voor Windows 3.x, Windows 95 en Windows NT, dat voor de spraakweergave zowel spraaksynthesizers als geluidskaarten ondersteunt. -Speak & Win en Visiovox zijn twee Franse programma's die de toegang tot Windows via spraak mogelijk maken en hierbij gebruik maken van een SoundBlaster-compatibele geluidskaart. -TextAssist is een programma dat de tekst uit het klembord kan laten uitspreken door een geluidskaart. Het product is niet specifiek voor visueel gehandicapten ontwikkeld. Het is daardoor enkel een hulpje en kan in geen geval beschouwd worden als volwaardig schermuitleesprogramma. -De nieuwste versie van het GUI-toegangsprogramma Window-Eyes ondersteunt TextAssist en kan op die manier spraak genereren via een geluidskaart. Daarnaast werken tal van hulpmiddelenfabrikanten aan nieuwe versies van hun schermuitleesprogramma's met de intentie geluidskaarten te gaan ondersteunen. We weten met zekerheid dat hieraan gewerkt wordt door VisuAide (JAWS), Berkeley Systems (OutSpoken) en Artic (WinVision), maar we kunnen aannemen dat nagenoeg alle fabrikanten van schermuitleesprogramma's hiermee bezig zijn. In eerste instantie zullen we Engelse versies van deze producten mogen verwachten. We eindigen met een belangrijke ontwikkeling voor de Vlaamse en Nederlandse markt. We hoorden onlangs namelijk voor het eerst de softwarematige Eurovocs, een Nederlandstalig spraaksyntheseprogramma. We kunnen nu reeds zeggen dat we aangenaam verrast werden door de spraakwaliteit. Dit product is momenteel nog in ontwikkeling. 3. Conclusie In het gebruik van geluidskaarten ter vervanging van spraaksynthesizers zien we zonder enige twijfel ‚‚n zeer positive wending. Het is immers meestal interessanter standaardapparatuur te kunnen gebruiken in plaats van een speciaal voor niet- en slechtzienden ontwikkeld hulpmiddel, dat meestal een stuk duurder is. Het ontwikkelen van software die synthetische spraak naar een geluidskaart stuurt, is voor veel fabrikanten wellicht ‚‚n van de belangrijke uitdagingen voor de nabije toekomst. Op dit ogenblik vinden we het nog iets te vroeg om al naar de winkel te lopen en een geluidskaart te kopen. Wie het er toch wil op wagen geven we de raad om in ieder geval voor een SoundBlaster-compatibele kaart te opteren.