@@10BEA016.TXT -p16- uittreksel uit IM - jaargang 2, numer 2 - September '87 HET GEBRUIK VAN DE COMPUTER IN HET BUITENGEWOON ONDERWIJS AAN VISUEEL GEHANDICAPTEN ------------------------------------------------------------- In het buitengewoon onderwijs aan visueel gehandicapten wordt de computer ingeschakeld op een drietal domeinen. 1. Voor de produktie van braille; 2. Als leerprothese en onderwijshulpmiddel; 3. Bij het voeren van de administratie voor de school. In deze bijdrage wil ik het vooral hebben over het gebruik van de computer in de eerste twee domeinen. Het inschakelen van de computer in de schooladministratie immers verschilt niet met een dergelijk gebruik in de gewone school 1. DE COMPUTER EN DE AANMAAK VAN BRAILLE. Sinds enige jaren worden brailleteksten op tamelijk grote schaal via computer aangemaakt. Meest gebruikt hierbij is het Elekul- intikprogramma. Dit is een tekstverwerkingsprogramma dat bruikbaar is op een Tandy TRS-80 (model 4), en sinds korte tijd ook op IBM-PC (MS/DOS). Het uitprinten in braille van de aldus aangemaakte teksten gebeurt via een lijnprinter die eveneens ontwikkeld is aan de K.U.Leuven. De meeste BO-scholen type 6 beschikken over een intikpost. Het uitprinten gebeurt in ‚‚n van de bestaande brailleproduktiecentra. De vzw Progebraille, het brailleproduktiecentrum dat gesubsidieerd wordt door het Ministerie van Cultuur, werkt met een brailleprinter en een tekstverwerkingsprogramma van Duitse makelij. De zwartwittekst wordt daarbij ingelezen via een scanner of O.C.R.-apparaat. Voor het aanmaken van reli‰ftekeningen wordt nog geen gebruik gemaakt van grafische software. In Nederland gebruikt men daarvoor (aangepaste) programma's van Mac Intosh, namelijk Macdraw en Macprint. 2. DE COMPUTER ALS LEERPROTHESE EN ONDERWIJSMIDDEL. Totnogtoe is er nog weinig ge‰xperimenteerd met educatieve software voor visueel gehandicapten. De reden hiervan is dat eerst de hardware (output- en inputmogelijkheden) moet aangepast worden. Wat betreft de aanpassing van deze hardware zijn er vooral initiatieven genomen op 3 domeinen. a) Initatieven om via de computer de communicatie tussen blinden en zienden te bevorderen. Vooral bij blinden in het gewoon onderwijs stelt zich het probleem dat de ziende leraars niet kunnen lezen wat door hun leerlingen-braillisten geschreven wordt. Om dit probleem op te lossen werden recentelijk twee typisch Vlaamse produkten op de markt gebracht. De Braildec: Dit is een compacte microprocessor die verbonden kan worden met een Perkins-brailleschrijfmachine. Dankzij deze micro- processor wordt hetgeen de blinde in braille tijpt onmiddellijk in drukletters getoond op een videoterminal, ofwel via een printer uitgeprint. De Braildec beschikt ook over een geheugen voor een aantal bladzijden. De Braildec kan ook gebruikt worden als brailleklavier voor een computer. De Cobra: Dit systeem beschikt over bijna dezelfde mogelijkheden als de Braildec. Het is goedkoper, maar minder gebruiksvriendelijk. Het gebruikt geen aparte microprocessor, maar een Schneider homecomputer, die via speciale software aangepast wordt. b) Draagbare en geluidsarme apparaten die de blinde toelaten in braille op schijf of cassette een tekst te stockeren, die achteraf via een speciale leesregel kan herlezen worden. Er zijn een drietal dergelijke apparaten op de markt: de Braillex, de Brailink en de Versabraille. Ze moeten echter allemaal uit het buitenland ingevoerd worden en zijn dan ook tamelijk duur. Vooral de versabraille wordt regelmatig gebruikt door studenten aan de universiteit en in het hoger onderwijs. Elk van deze apparaten kan ook gebruikt worden als computerterminal, al zijn hun mogelijkheden dan wel beperkt. c) Aangepaste computerterminals voor visueel gehandicapten. Ook hier is er in het buitenland heel wat op de markt, maar slechts enkele apparaten zijn tot de Belgische markt doorgedrongen. De kostprijs ervan is zeer hoog en dat is waarschijnlijk de reden waarom totnogtoe geen enkele school of student over dergelijke apparatuur beschikt. Deze aangepaste computerterminals kan men indelen in 3 systemen: -apparaten die een output voorzien via een "brailleleesregel" van 20,40 of 80 karakters, waarbij de scherminhoud regel per regel via elektronisch gestuurde pinnetjes wordt weergegeven in braille. In Belgi‰ vindt men een paar van deze apparaten bij blinde kaderleden in grote bedrijven. -apparaten die de tekst die op de videoterminal verschijnt uitspreken in verstaanbare woorden en zinnen. -systemen waarbij via een insteekkaart vergrote letters kunnen bekomen worden op de videoterminal, wat uiteraard nuttig is voor slechtzienden. Wanneer men het inschakelen van een paar goedkope speechsynthesizers buiten beschouwing laat, wordt voorlopig geen enkel van de drie beschreven computerterminals in het B.O. gebruikt. Er bestaat in ‚‚n school wel het projekt om tegen het schooljaar 1987-1988 een IBM- computer aan te schaffen met aangepaste audioterminal en met een videoterminal met grote letters. Een bijkomend probleem is dat er wel reeds speechsynthesizers bestaan die verstaanbaar Engels, Frans of Duits kunnen spreken, maar het Nederlands is door de meeste producenten totnogtoe vergeten. Ziedaar de stand van zaken in het onderwijs aan visueel gehandicapten. Hopelijk kan ik in een volgende bijdrage wat meer meedelen over het gebruik van educatieve software in deze sector. Paul Vervloessem Bestuurslid