@@ar @@19 Mobiliteit en technologie: secundaire mobiliteitshulpmiddelen Gerrit Van den Breede Geert Bormans In het decembernummer maakte u al kennis met een aantal toevoegingen aan primaire mobiliteitshulpmiddelen. Ditmaal nemen we de secundaire mobiliteitshulpmiddelen onder de loep. Dit zijn systemen die de visueel gehandicapte assisteren bij de ori‰ntatie en navigatie door middel van elektronische bakens of satellieten. Een succesvolle implementatie ervan vraagt meestal ingrepen aan de infrastructuur, zoals inrichting van gebouwen en aanpassingen in het straatbeeld. 1. Systemen met bakens De ori‰ntatiesystemen in dit artikel werken bijna allemaal op basis van elektronische bakens die op strategische punten (een kruispunt, een toegangsdeur, een bushokje,_) in een traject geplaatst worden. Ieder baken bevat gesproken informatie over zijn locatie en de directe omgeving. De visueel gehandicapte die in de buurt van zo'n baken komt, beschikt over een toestelletje om deze informatie op te vragen. Op deze wijze wordt hij op de belangrijkste plaatsen langsheen zijn route ge‹nformeerd over wat hij in de directe omgeving aantreft (een zebrapad, een verkeerslicht, een telefooncel,_) en over de te volgen richting. 1.1. EO Guidage Dit systeem werd ontwikkeld door de Franse vennootschap "Etudes et D‚veloppements de Produits et Services" (EDPS) om de zelfstandige mobiliteit van visueel gehandicapten mogelijk te maken. Het is gebaseerd op twee technieken: -Elektronische bakens die gesproken boodschappen kunnen weergeven als een gebruiker die met zijn speciaal EO-radiozendertje opvraagt. -Tactiele plattegronden met opschriften in braille en grootdruk, die de gebruiker begeleiden bij het zich verplaatsen tussen de bakens. In 45 Franse steden werden al bakens geplaatst op kruispunten en bij de toegang van belangrijke openbare gebouwen. Om de aandacht te trekken en het localiseren te vergemakkelijken maakt het baken in een luidruchtige omgeving eerst het geluid van een vogel alvorens de gesproken boodschap te geven. 1.2. Remote Acoustic Beacons Remote Acoustic Beacons is een ori‰ntatiesysteem waarvan in heel Tsjechi‰ al honderden bakens (aan de ingang van gebouwen, in stations, in voertuigen van het openbaar vervoer,_) actief zijn. Dit systeem heeft veel gelijkenissen met het Franse EO Guidage: de bakens geven geluiden en/of gesproken boodschappen weer als een gebruiker die met zijn speciaal radiozendertje opvraagt. Buitenlandse toeristen kunnen de zendertjes lenen en krijgen informatie over de plaatsen waar zich bakens bevinden. 1.3. Marco Audible Signage Het Marco Audible Signage-systeem is bedoeld voor gebruik in gebouwen. De bakens zenden doorlopend informatie uit via infrarood signalen. De hoek waarbinnen het signaal door het baken uitgezonden wordt is eenvoudig instelbaar door de aanbieder van deze dienst. De gebruiker moet zelf de bakens localiseren en kan dan met zijn persoonlijk ontvangertje de boodschappen opvragen en beluisteren. Indien gewenst kan de boodschap beluisterd worden met een hoofdtelefoontje. Het systeem wordt geproduceerd door de Amerikaanse hulpmiddelenproducent Telesensory. 1.4. Talking Signs Het Talking Signs-systeem biedt de visueel gehandicapte hulp bij het afleggen van een traject buitenshuis. Op technisch vlak werkt dit systeem analoog aan het Macro Audible Signage-systeem: bakens zenden doorlopend informatie uit die de gebruiker ontvangt via een infrarood-ontvangertje. Wanneer de gebruiker binnen het zendbereik van een baken komt krijgt hij gesproken informatie over de weg die hij aan het afleggen is. Zodra hij in de onmiddellijke omgeving van het baken komt krijgt hij gesproken informatie over de mogelijke richtingen waarin hij zijn weg kan verderzetten. De firma Van Zijp Industrie brengt een verbeterde versie van dit systeem in Nederland op de markt onder de naam Blind Orientation System (BOS). 1.5. Open Open (Orientation by Personal Electronic Navigation) is een in september '97 afgesloten Tide-onderzoeksproject van de Europese Commissie. Tide staat voor Technology Initiative for Disabled and Elderly Persons. Het Open-systeem is ontwikkeld voor gebruik in trein- en metrostations. Het werkingsprincipe is vergelijkbaar met dat van het Talking Signs-systeem. De bakens zenden door middel van infrarood-signalen non-stop boodschappen uit in maximaal vier talen (Nederlands, Frans, Engels,_). Doordat de bakens in een computergestuurd netwerk staan, kunnen ze snel van nieuwe boodschappen voorzien worden. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als er een route moet gewijzigd worden wegens werkzaamheden. De boodschap wordt weergegeven via een oorhangertje waarvan het luidsprekertje buiten het oor zit, waardoor het achtergrondgeluid hoorbaar blijft. In het station Rotterdam Blaak werd een proefopstelling van het Open-systeem ge‹nstalleerd, waar gedurende de afgelopen zomermaanden evaluaties uitgevoerd werden. De proefpersonen, waaronder verschillende Vlamingen, waren vrij enthousiast over de resultaten. De voordelen van dit systeem ten opzichte van zijn collega's zijn de netwerkfaciliteiten (veel dynamischer systeem) en het uitzenden in vier kanalen (meertaligheid of verschillende niveaus van informatie). Recent verscheen er een gratis Nederlandstalige Nieuwsbrief in vier leesvormen met de resultaten van dit project. 1.6. EasyWalker Dit systeem werd recent in Nederland ontwikkeld in het kader van een afstudeerproject van twee studenten van een Hogere Technische School. De bakens zenden doorlopend verschillende berichten uit via infrarood signalen. De gebruiker geeft via het numerieke toetsenbordje van zijn ontvangertje zijn eindbestemming aan, bijvoorbeeld de trein naar Berlijn op spoor 7. Vervolgens vat hij zijn route aan, waarbij ieder baken dat hij onderweg tegenkomt enkel de voor hem relevante boodschappen weergeeft. De intelligentie van EasyWalker zit dus in het toestel dat de gebruiker bij zich heeft. Bij de andere systemen zit de in- telligentie overwegend in de bakens, met als voordeel dat bij aanpassingen van het boodschappensysteem slechts de bakens moeten worden aangepast en niet de persoonlijke ontvangertjes. EasyWalker is nog niet in productie. 2. Mobic Travel Aid In het kader van het Mobic-project (eveneens een Tide-project) werd Mobic Travel Aid ontwikkeld, bestaande uit twee componenten: een "Prejourney System" en een "Outdoor System". Het Prejourney Systeem is bedoeld om de gebruiker te helpen bij het plannen van een verplaatsing. Het systeem bestaat uit een aangepaste PC voorzien van een geografische databank (GIS) met plattegronden, die aangevuld wordt met informatie over bijvoorbeeld verkeerslichten voor blinden en dienstregelingen van het openbaar vervoer. Verder kan deze PC voorzien worden van de nodige telecommunicatiefaciliteiten om toegang te verschaffen tot andere databanken. Het Outdoor System werd ontworpen om de gebruiker bij te staan in het uitvoeren van een geplande verplaatsing. In tegenstelling tot al de eerder beschreven systemen, wordt ditmaal geen gebruik gemaakt van bakens, maar satelieten die aan plaatsbepaling op de aarde doen. Deze component van Mobic bevat een draagbare computer waaraan een sateliet-localiseringssysteem (GPS) gekoppeld is en die voorzien is van de routeplanning en een GIS-databank. Het systeem combineert deze routeplanning met de informatie van de GPS-satelieten. Als de gebruiker per ongeluk van de geplande route afwijkt, dan geeft het systeem een waarschuwing en gidst de gebruiker terug naar de geplande route. Als hij onderweg zijn einddoel wenst te wijzigen, dan is het systeem dankzij de GIS- databank in staat om hem de nieuwe weg te wijzen. Een kritisch punt voor de aanvaarding door de gebruikers, is de omvang en het gewicht van het geheel. Door de evolutie in de computerwereld kan men verwachten dat de omvang zeer snel drastisch zal afnemen. 3. Nabeschouwingen Het merendeel van de hier beschreven systemen zijn in volle ontwikkeling. De kostprijs voor de gebruiker is momenteel nog vrij hoog. De kwaliteit is dikwijls nog niet optimaal. Sommige systemen lijken nu zelfs nog maar een verre toekomstdroom. Het zijn niet enkel de technische kwaliteiten die bepalen of een dergelijk systeem in de praktijk goed zal werken, maar ook een goede installatie, een juiste plaatsing van bakens, een goede formulering van de ingesproken boodschappen (kort, eenduidig en duidelijk) en een goed voorbereide opstart. Al deze taken worden best aan een multidisciplinair team toevertrouwd. Het is evident dat een elektronisch systeem een ander onderhoud vergt dan een reli‰ftegel of een stok. Men moet verhinderen dat een visueel gehandicapte op het verkeerde been wordt gezet door een elektronisch mankement. Vooral als men werkt met databanken is het noodzakelijk dat de informatie actueel blijft. We willen hier bovendien waarschuwen dat het ook niet allemaal strikt hoogtechnologisch moet. De juiste combinatie van ‚‚n dezer systemen met reli‰ftegels en contrasterende kleuren is veel effici‰nter dan het proberen op te lossen van de knelpunten met een overvloed van bakens. Hoewel we verheugd zijn te zien dat er zovele pogingen worden ondernomen om de mobiliteit van een visueel gehandicapte persoon te verhogen, moeten we precies hiervoor ook wel beducht zijn. Als verschillende systemen ge‹nstalleerd worden, zal er een nood zijn aan standaardisatie. Het mag duidelijk zijn dat de gebruiker weinig behoefte zal hebben om met meerdere ontvangers rond te lopen. Commerci‰le belangen kunnen dergelijke standaardisatie wel eens in de weg staan. Daarnaast is er bij deze systemen nog het probleem van de kip en het ei. Om te zorgen dat vele gebruikers interesse krijgen voor een bepaald systeem, zal dit systeem op vele plaatsen moeten ge‹nstalleerd worden. Een organisatie of bedrijf zal echter meestal pas tot installatie overgaan als het nut ervan reeds is bewezen. Dit is een vicieuze cirkel waar niet zo snel uit te komen valt. Bij het ter perse gaan van dit artikel, hebben de Nederlandse Spoorwegen nochtans besloten het treinstation in Utrecht, naar aanleiding van de Revalidatiebeurs in mei '98, uit te rusten met BOS. Het systeem zal worden gecombineerd met het reeds aanwezige geleidepad. Het is niet uitgesloten dat zeer snel een aantal andere grote stations volgen. Referenties: Marco Audible Signage Telesensory Corporation 520 Almanor Avenue USA - Sunnyvale, CA 94086 Tel.: +1 408 616 8700 Fax: +1 408 616 8753 EO Guidage EDPS 7, rue du Mail F - 69004 Lyon Tel.: +33 4 78 29 16 05 Fax: +33 4 72 07 88 98 Mobic Thomas Strothotte University of Magdeburg D - Magdeburg Tel.: +49 5592 3773 Fax: +49 5592 164 Blind Orientation Systems Van Zijp Industrie Pleiadestraat 10 NL - 2024 TP Haarlem Tel.: +31 23 527 43 57 EasyWalker Nieuwe Inslag 41a NL - 4817 GM Breda Tel.: +31 76 522 78 38 Fax: +31 76 522 78 38 Talking Signs Inc 812 North Boulevard USA - Baton Rouge, LA 70802 Fax: +1 504 344 2811 Open Jan Engelen Geert Bormans Infovisie v.z.w. Kapucijnenvoer 33 B - 3000 Leuven Tel.: +32 16 32 11 45 Fax: +32 16 32 19 86 Remote Acoustic Beacons Viktor Dudr Department of architectural barriers Czech Blind United P.O. Box 2 CZ - 190 05 Prague 9 Tel.: +420 2 66 03 88 64 Fax.: +420 2 66 03 44 54