@@AR @@07 Testverslag: Virtual Reality Mouse Sylvia Pont Jeroen Baldewijns In dit testverslag schetsen we een beeld van een nieuw fenomeen op het gebied van computerapparatuur, namelijk dat van de haptische muizen. Haptisch betekent eigenlijk gewoon dat de tastzin wordt gebruikt zoals je die in het dagelijks leven (meestal onbewust) gebruikt, waarbij altijd twee informatiebronnen een rol spelen: de huid en de spieren. Bijvoorbeeld: bij het lezen van braille geven de drukverschillen op de huid informatie over welke letters er staan en geven de spieren informatie over de bewegingen die je maakt en deze informatie heb je nodig om de volgorde van de letters, woorden en zinnen te herkennen. Haptische hulpmiddelen voor de computer gebruiken de tastzin om informatie over het schermbeeld te geven door de inhoud van dat schermbeeld voelbaar te maken. Een bekend haptisch hulpmiddel is de brailleleesregel. Daar computers en computerprogrammas steeds complexer worden, beginnen PC-producenten steeds meer zintuigen gelijktijdig aan te spreken om de gebruiker zijn weg te doen vinden in de informatiebrij. Op regulier verkrijgbare computers worden vooral het zicht en het gehoor benut. Het gebruik van combinaties van nog meer zintuigen behoort reeds tot de standaardprocedure als je met hulpmiddelen (bijvoorbeeld vergroting gecombineerd met spraak of braille met spraak) binnen het complexe Windows werkt. De nieuwste haptische hulpmiddelen worden voorgesteld als een mogelijkheid voor blinden en slechtzienden om de computer met de muis te bedienen (net zoals zienden), maar tevens als hulpmiddel om het werken met de PC voor zienden makkelijker te maken. Wij hebben de Virtual Reality Mouse bekeken (of beter gezegd betast) en tevens laten beoordelen door Ton Verhulst, een blinde computergebruiker die weinig ervaring met Windows heeft en geen met een muis. In dit verslag beschrijven we zijn en onze bevindingen met de Virtual Reality Mouse en geven een oordeel over de mogelijkheden van dit apparaat. 1. Basiskenmerken De Virtual Reality Mouse is een standaard muis met drie knoppen die vastzit aan een stang. De stang verbindt de muis met een kastje, waarin aandrijfmotortjes zitten. De aansturing wordt, via een meegeleverde kabel, geregeld door een speciale kaart die in de computer wordt gemonteerd (hiervoor is een vrije uitbreidingssleuf in de computer nodig). De muispoort van de PC wordt niet gebruikt. Wanneer de bijgeleverde software is ge‹nstalleerd, kan het feest van start gaan. De muis kan manueel in werking worden gezet via een snelkoppeling of het startmenu; of automatisch bij het opstarten. Het programmavenstertje bevat een menu waarin enige speciale functies (zoals het opnieuw ijken) en de handleiding voor deze muis te bereiken zijn. De instellingen voor de Virtual Reality Mouse zijn te vinden in vier extra tabbladen bij de muisinstellingen van het configuratiescherm. Hier kan je ondermeer aangeven of je Jaws (versie 3.00-83 of hoger) of een ander GUI-toegangsprogramma gebruikt. Tevens kan je kiezen of je wel of niet volgens de MSAA-norm wenst te werken. Wij hebben de muis getest in combinatie met Jaws v3.00-92 en met gebruik van de MSAA-norm, omdat met deze configuratie de beste resultaten verwacht kunnen worden. De test is uitgevoerd op een PC met een Pentium Pro-processor, 64 Mb werkgeheugen en Windows 95. De minimale systeemvereisten zijn Windows 3.1x, een 486-processor, 8 Mb werkgeheugen en een vrije ISA-uitbreidingssleuf. 2. Werking De werking van de muis verloopt via het mechanische systeem in het kastje. Dit mechaniek zorgt er ten eerste voor dat de muis alleen bewogen kan worden in een rechthoek van 8,9 bij 6,7 centimeter, die het schermbeeld voorstelt. De muis kan dus niet buiten deze grenzen bewogen worden, wat natuurlijk een vereiste is voor een goede werking. Het mechaniek zorgt er verder voor dat de muis een tegendruk opwekt wanneer de muisaanwijzer over bepaalde Windows-elementen (zoals een pictogram of de startknop) op het schermbeeld bewogen wordt. Door die tegendruk krijg je dan bijvoorbeeld de indruk dat je de muis door een kuiltje of over een drempeltje beweegt. Omdat de tegendruk op verschillende manieren kan worden opgebouwd, kan je ook de indruk krijgen dat je tegen een muur botst, door stroop heen beweegt, aan een elastiek trekt of simpelweg dat de muis stroef beweegt. Door verschillende soorten van tegendruk te geven kan de tastmuis dus verschillende soorten indrukken geven. Doordat bepaalde soorten indrukken steeds bij welbepaalde elementen van Windows horen, kan je de structuren van het Windows-schermbeeld waarnemen door ze als het ware af te tasten met de muis. Door te kiezen uit verschillende schemas kan de tegendruk zowel globaal (van heel licht tot zeer zwaar) als per Windows-element worden ingesteld. Verder is er nog de Auto Move mogelijkheid, waarmee de muisaanwijzer bij het openen van menus, vensters,... automatisch naar een logische locatie binnen die structuren bewogen wordt (waarbij de muis ook automatisch naar de corresponderende plek op de tafel beweegt). Doordat de muis samenwerkt met Jaws, krijg je gesproken informatie over ieder Windows-element waar de muisaanwijzer op komt. Een paar voorbeelden zullen duidelijk maken wat je zoal kan ervaren. Als je de muisaanwijzer op het bureaublad over het pictogram deze computer schuift, krijg je de indruk dat de muis in een kuiltje terechtkomt en hoor je deze computer, list item. Als je de muisaanwijzer vervolgens naar beneden brengt, krijg je de indruk dat deze in een volgend kuiltje terecht komt en hoor je Internet Explorer, list item. Ga je dan naar rechts, dan voel je niets meer totdat de muis niet verder kan, terwijl Jaws via de boodschap desktop meldt dat je je op het bureaublad bevindt. Vervolg je naar rechtsonder, dan ga je over een drempel heen en kom je in een kuiltje met de melding drie vijftig a.m.; dit is de tijd die het klokje in de taakbalk aangeeft. Door dan naar links te bewegen ontmoet je diverse kuiltjes (shell icon number 1, etcetera), kom je in een leeg aanvoelende tray en ga je via de kuil MMMouse tab naar de kuil linksonder waarvan Jaws meedeelt dat het de Start Button is. Op deze startknop kan je door middel van een klik met de linker muisknop het startmenu openen. 3. Beoordeling Wij hadden wel enige tijd nodig om te wennen aan de manier waarop deze muis bewogen moet worden, om de tegendrukken die de muis geeft af te stemmen op onze persoonlijke voorkeur en om onze bewegingen af te stemmen op de tegendrukken die de muis geeft. Doordat de muis vastzit aan een stang die niet flexibel is, is ze altijd in dezelfde richting geori‰nteerd. Dit terwijl de ori‰ntatierichting bij een gewone muis afhankelijk is van de armpositie en beweging. Bovendien zorgen de mechanische eigenschappen ervoor dat horizontale en verticale bewegingen gemakkelijker zijn dan diagonale bewegingen. Deze eigenschap is echter ook een groot voordeel, want hierdoor kan je in rechte lijnen heel systematisch het schermbeeld aftasten, wat met een gewone muis beslist niet mogelijk is. Qua ergonomie valt het op dat de muis nogal hoog is: onder de muis is een extra blokje gemonteerd waardoor ze ongeveer 1,3 centimeter hoger is dan een gewone muis. Tijdens het gebruik schakelden de drie testpersonen binnen een uur spontaan over van het vasthouden van de bovenkant en zijkanten van de muis (zoals je een normale muis vasthoudt) op het vasthouden van slechts de voor- en zijkanten. Dit deden ze om te voorkomen dat de muisknoppen per ongeluk werden ingedrukt (wat al snel gebeurt als je veel kracht uitoefent om de muis door een krachtveld te bewegen) en omdat dit prettiger was vanwege de hoogte van de muis. Tot zover de ergonomische aspecten. Bij gebruik van dit systeem als niet-ziende ervaar je dat het handig zou zijn als je steeds een duidelijke aanduiding zou hebben van de positie van de muisaanwijzer op het schermbeeld. Dit bleek eenvoudig te realiseren door een muismat op te offeren. We knipten hierin een rechthoekig gat van dezelfde grootte als het veld waarin de muis bewogen kan worden. Doordat je tegelijk de muis en de randen van het gat kan voelen, ken je ongeveer de positie van de muisaanwijzer op het schermbeeld. Deze simpele oplossing (Simpel, maar je moet er maar op komen! Met dank aan Ton Krijnen van Kompagne en Maria Noyons.) bleek een goede referentie te geven voor de positie van de muisaanwijzer op het schermbeeld. Extra tastbare lijnen voor de middenassen zouden nog meer houvast kunnen bieden. Als je met vensters werkt die het volledige scherm beslaan en waarin niet al te veel verschillende elementen zichtbaar zijn (bijvoorbeeld in Word) kan je het schermbeeld makkelijk bekijken. Als er echter ook dialoogvensters (zoals het opslaan als dialoog- venster) op het schermbeeld zichtbaar zijn, wordt het wel lastig om met de muis te werken. De randen van (dialoog-)vensters zijn niet duidelijk genoeg voelbaar waardoor je niet goed kan onderscheiden in welk venster je je bevindt en er verwarring ontstaat over welke elementen in welk venster horen. Bij hoge bewegingssnelheden worden de tegendrukken ook minder sterk en daardoor vervagen de indrukken. De Auto Move-functie kan hierbij wel hulp bieden, hoewel de muisaanwijzer nogal eens op een onlogische positie komt (als je in Word via het bestand-menu het dialoogvenster openen oproept, komt de muisaanwijzer bijvoorbeeld in de bestandslijst terecht, terwijl de spraak op het invoerveld bestandsnaam focust, wat veel logischer is). Ton Verhulst was binnen een uur in staat om met de muis programmas te openen, te bedienen en te sluiten en om de diverse elementen binnen de programmavensters te herkennen. Hij signaleerde dat hierbij enige kennis van Windows-elementen wel belangrijk is, omdat de spraakuitvoer je veel informatie geeft over grafische elementen. Bijvoorbeeld bij het aftasten van een knoppenbalk zegt de spraakuitvoer welke de functie van een knop is en ook dat het om een knop gaat. Indien je al deze informatie belangrijk acht, moet je bij iedere knop onthouden wat de spraak aangeeft. Indien je voldoende hebt aan de boodschap dat het allemaal knoppen zijn, dan wordt de voorstelling van het beeld direct veel eenvoudiger. Ten slotte signaleren we dat voor taken zoals tekstverwerking het gebruik van spraak- en/of braille-uitvoer noodzakelijk blijft. De Virtual Reality Mouse is een navigatiehulpmiddel en biedt enkel duidelijkheid over de plaats van de muisaanwijzer binnen een tekstveld. 4. Conclusie De Virtual Reality Mouse zou ergonomisch meer verantwoord zijn als de muis draaibaar was en lager tegen het werkblad zou liggen. De constructie zorgt ervoor dat makkelijk in rechte horizontale en verticale lijnen bewogen kan worden, wat een hulp is om het schermbeeld systematisch af te tasten. Een aanduiding van de positie van de muisaanwijzer op het schermbeeld, zoals door onze muismat met een gat gerealiseerd werd, zou handig zijn. De tegendruk die de muis geeft moet nog geperfectioneerd worden op een aantal punten: aan de randen en hoeken van vensters mag de tegendruk wat duidelijker zijn. Verder stuurt de Auto Move- functie de muisaanwijzer nogal eens naar onlogische posities. De voorlopige conclusie is dat deze tastmuis als navigatiehulpmiddel bruikbaar is om de computer te bedienen in combinatie met Jaws. Voor tekstverwerking en andere taken waarbij gedetailleerde informatie van belang is, blijft spraak of braille zeker nodig. Voor Windows-training is deze muis goed bruikbaar, maar om al de schermbeeldinformatie te kunnen vereenvoudigen tot een helder beeld blijft er wel theoretische ondersteuning bij de betekenis van Windows-elementen nodig. 5. Verdere ontwikkelingen Naast deze Virtual Reality Mouse van Control Advancements, die bij de Nederlandse leverancier Kompagne ongeveer 1.700 NLG/770 euro zal gaan kosten, bestaan er nog twee gelijkaardige muizen. De Feelit Mouse van Immersion Corporation zou soortgelijke effecten moeten geven. Het werkt via elektromechanische krachten en daarvan verwachten wij dat de tegendruk lager zal uitvallen. Deze muis zal goedkoper zijn: minder dan 129 USD/110 euro. De Feelit Mouse moet over een magnetisch muismatje bewogen worden. Het oppervlak van dit muismatje komt overeen met het schermbeeld. Hierdoor is het dus steeds duidelijk waar de muisaanwijzer zich op het scherm bevindt. Je zal echter het voordeel van de makkelijke horizontale en verticale bewegingen niet hebben. Een derde tastmuis is de MouseCat van VisuAide, een muis die via scharnierende armpjes aan een kastje is verbonden van waaruit weer tegendruk wordt gegenereerd. Deze muis is min of meer vergelijkbaar met het geteste apparaat. Omdat de Feelit Mouse en de MouseCat nog in ontwikkeling zijn, kunnen we hierover echter nog niets met zekerheid melden. Meer informatie kan u opvragen bij: Virtual Reality Mouse Control Advancements 55 King Street W, Suite 800 CND-Kitchener, Ontario N2G 4W1 telefoon: +1 (0)519 745 4477 fax: +1 (0)519 745 8196 email: gen_info@controladv.com website: www.controladv.com Feelit Mouse Immersion Corporation 2158 Paragon Drive USA-San Jose, CA 95131 telefoon: +1 (0)408 467 1900 fax: +1 (0)408 467 1901 email: feelit@immerse.com website: www.force-feedback.com MouseCat VisuAide 841, boulevard JP Vincent CND-Longueuil, Qu‚bec F4G 1R3 telefoon: +1 (0)415 463 1717 fax: +1 (0)415 463 0120 email: visuinfo@visuaide.qc.ca website: www.visuaide.com